واکنش روسیه به آغاز مذاکرات دولت و مخالفان ونزوئلا

واکنش روسیه به آغاز مذاکرات دولت و مخالفان ونزوئلا
واکنش روسیه به آغاز مذاکرات دولت و مخالفان ونزوئلا - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، روسیه به از سرگیری مذاکرات میان دولت و مخالفان در ونزوئلا واکنش نشان داده و از مذاکرات میان دو طرف استقبال کرد. در همین ارتباط نیز «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه گفت: روسیه از آغاز روند مذاکرات با میانجیگری نروژ بین دولت ونزوئلا و مخالفان تمجید می‌کند.

زاخارووا گفت: «ما نسبت به از سرگیری روند مذاکرات با میانجیگری نروژ در مکزیکوسیتی بین دولت ونزوئلا و گروه متحد مخالفان که در ۲۶ نوامبر برگزار شد، استقبال می‌کنیم.» این نشست با حضور «مارسلو ابرارد»، وزیر امور خارجه مکزیک و نمایندگانی از روسیه و هلند برگزار شد. سخنگوی وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه مسکو طرفدار حل و فصل اختلافات در ونزوئلا بر اساس اصول احترام به حاکمیت و عدم مداخله در امور داخلی یک کشور دوست است، گفت: «توافقنامه حمایت اجتماعی از شهروندان ونزوئلا که به امضای طرف‌های گفتگو رسید، گام بزرگی در جهت تثبیت وضعیت سیاسی در آن کشور و تضمین حقوق اولیه شهروندان آن است.»

به گفته زاخارووا، مسکو از توافقات انجام شده در مکزیک در مورد استفاده از دارایی‌های مسدود شده ونزوئلا در غرب برای اجرای برنامه‌های مربوط با حمایت سازمان ملل راضی است. وی افزود: «ما متقاعد شده‌ایم که زمان آن فرا رسیده است که تمام اقدامات قهری غیرقانونی یکجانبه علیه کاراکاس را کنار بگذاریم.»

نمایندگان دولت و مخالفان دولت ونزوئلا روز شنبه بر سر تلاش برای بازگرداندن منابع مالی مسدود شده این کشور در آمریکا توافق کردند.

امضای این توافق در اولین روز از آغاز مذاکرات در مکزیکوسیتی بین دولت چپ‌گرای نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور و احزاب اپوزیسیون صورت گرفت.

این توافق از هر دو طرف می‌خواهد تا در تأمین منابع برای کمک‌های بشردوستانه، مراقبت‌های پزشکی و تعمیر شبکه برق ونزوئلا که در معرض خاموشی‌های مکرر است، همکاری کنند.

«داگ نایلندر»، میانجی نروژی، به امضاءکنندگان یادآوری کرد که هرگونه اقدام یکجانبه از سوی هر یک از آنها که از شرایط توافق منحرف شود، توافقنامه را باطل می‌کند، هرچند متن اجازه می‌دهد ضمیمه‌هایی اضافه شود.

نایلندر گفت، در حالی که جامعه بین المللی از گفتگو حمایت می‌کند، پیشرفت این توافق به ونزوئلایی‌ها بستگی خواهد داشت.

مارسلو ابرارد، وزیر امور خارجه مکزیک نیز به نمایندگی از میزبانان، گفت که امضای توافق روز شنبه نشان دهنده «امید» برای آمریکای لاتین است.

گفت‌وگو بین دولت و مخالفان ونزوئلا سال گذشته آغاز شد، اما در اکتبر ۲۰۲۱ پس از بازداشت الکس ساب توسط ایالات متحده که با پاسپورت دیپلماتیک ونزوئلا در حال سفر بود، این مذاکرات متوقف شد. آمریکا الکس را به دلیل تلاش‌هایش برای کمک به کاراکاس پیرامون دور زدن تحریم‌های شدید واشنگتن محاکمه کرد واین موضوع باعث شد تا مادورو مذاکرات را به حالت تعلیق درآورد.

اما ازسرگیری مذاکرات دوباره میان دو طرف پس از آن صورت گرفت که وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد که شرکت نفتی شورون مستقر در کالیفرنیا اجازه دارد فعالیت‌های محدود خود را در ونزوئلا که دارای بزرگترین ذخایر نفت خام جهان است، آغاز کند.

منبع خبر : mehrnews.com